2010. szeptember 28., kedd

Egy szalonnasütés képei

A képek megtekinthetőek itt. Csak saját felelősségre!

2010. szeptember 22., szerda

A 2-es típusú cukorbetegség kezelése testmozgással

A rendszeres testmozgás a diétával együtt elengedhetetlen eleme a 2-es típusú diabétesz kezelésének. Nem könnyű dolog hétköznapjainkba beilleszteni, de ha egyszer elkezdjük, meg fogjuk látni, hogy megéri a fáradságot.

Miért jó a testmozgás?
A testmozgás több szempontból is kedvezően befolyásolja a szénhidrát-anyagcserét. A 2-es típusú cukorbetegség alapproblémája, hogy az inzulin hatékonysága csökken (inzulinrezisztencia), és ebben szerepe van a gyarapodó zsírszövetnek. Ami rendszerestestmozgás esetén a legkézenfekvőbb: ideális esetben fogyunk, és a csökkenő zsírszövet csökkenő inzulinrezisztenciával jár. A csökkenő inzulinrezisztencia pedig azt jelenti, hogy esetleg maradék inzulintermelésünk elég lesz a megfelelő inzulinhatáshoz, vagy ha nem is teljesen elég, de kevesebb gyógyszeres rásegítés szükséges. Az inzulinrezisztencia csökkenése akkor is előállhat, ha a mérleg ugyan nem mutat kevesebbet, de zsírszövetünk egy részének helyét izomszövet veszi át. Az inzulinérzékenység csökkenése ugyanis a zsírszövet mennyiségével áll összefüggésben. Ezért a testmozgás hatását nem csak kilókban, hanem centiméterekben is mérhetjük: Ugyanolyan súlyú izomszövet kevesebb helyet foglal el, mint a zsírszövet.

A testmozgásnak a hosszú távú hatásokon kívül rövid távú hatása is van, növeli az izom cukorfelvételét, azaz ugyanannyi inzulinhatás nagyobb vércukorcsökkenéssel jár, átmenetileg javul az inzulinérzékenység. Hogy ez a hatás tartós legyen, ahhoz van szükség a rendszerességre és a kitartásra.

A bőrünkön érezhető
A rendszeres sporttevékenységnek emellett egyéb pozitív hatásai is vannak. Ezek közül egyesek eleinte csak az orvosi vizsgálattal derülnek ki, és hosszú távon hozzák meg gyümölcsüket, míg másokat saját bőrünkön tapasztalhatunk.

Az előbbiek közé tartozik a kóros vérzsírszintek és a magas vérnyomás befolyásolása. Ezek is kapcsolatban állnak a testsúly esetleges csökkenésével, illetve az izomszövet arányának növekedésével. A vérnyomásra gyakorolt hatással kapcsolatban ne tévesszen meg minket, hogy a fizikai aktivitás átmenetileg megemelheti a vérnyomást. Ez - egy bizonyos határig - a szervezet normális alkalmazkodási reakciója. Hosszú távon a nyugalmi vérnyomás csökkenni fog, meglepve tapasztalhatjuk, hogy vérnyomáscsökkentőink egy részét esetleg el is tudjuk hagyni. A rendszeres mozgás a csontrendszerre is kedvező hatású: a csontritkulás előfordulási gyakoriságát csökkenti.

Amit saját bőrünkön tapasztalunk: először is az állóképességünk fokozódása. Azok a napi tevékenységek, amelyek korábban kifullasztottak bennünket, könnyen elvégezhetővé válnak. Ha hasi zsírpárnánk már annyira felnyomta gyomrunkat, hogy a gyomorsav (főleg fekvő helyzetben) visszafolyt a nyelőcsőbe, a pocak csökkenésével ez a panasz is enyhül. És még számtalan apró kellemetlenség, amiket úgy megszoktunk már, hogy észre sem vesszük őket, eltűnhetnek az életünkből. A kedvünk is jobb lesz tőle, és ez nem csak személyes tapasztalat. Nagy vizsgálatok során azt találták, hogy a rendszeresen mozgók körében ritkább a depresszió.

Mennyi testmozgás szükséges?
A testmozgás akkor jó, ha rendszeres. Ez legalább minden másnap legalább fél óra közepes intenzitású aktivitást jelent. Több is lehet ennél! Az amerikai tisztifőorvos hetente legalább 150 perc (pl. 5x30 perc) közepes intenzitású aerob tevékenységet (pl. séta, futás, úszás, tánc) javasol a cukorbetegeknek. A rendszeresség azért fontos, mert a megnövekedett igénybevételhez a szervezetnek alkalmazkodnia kell. Testünk viszont spórolós, csak azt fejleszti, amit tényleg használ. Egy egyszeri sporttevékenység után ugyan nekifog a szükséges változásoknak, de ha nagyjából 48 órán belül nem követi az elsőt újabb impulzus, akkor úgy érzi, nem gondoljuk ezt komolyan, nem lesz ez rendszeres, minek ezért izomzatot fenntartani, az izmok anyagcseréjét átalakítani. Tehát ha nem mozgunk rendszeresen, csak hébe-hóba, akkor minden alkalom olyan lesz, mint egy első alkalom.

A közepes intenzitást kifejezhetjük számokban: az egyénre szabott maximális pulzusszám kiszámítási módja: 220-ból vonjuk le az életévek számát. Azaz egy 40 éves ember pulzusszáma 220-40 = 180/perc. A közepes intenzitás ennek 50-70%-a, azaz 90 és 126/perc közötti. Ezt folyamatosan persze akkor tudjuk igazán ellenőrizni, ha pulzusmérő óránk van. A csuklón vagy nyakon történő pulzusszámlálás nehézkes. Jó közelítést adhat az a becslés, hogy tudunk-e beszélni mozgás közben. Ha ehhez túlságosan kifulladunk, az azt jelenti, hogy a mozgás intenzitása túl magas, lassítsunk.

Mit szabad, és mit nem?
Leginkább azt csináljuk, amit szeretünk. Amihez holnap is lesz kedvünk. Amit korábban már sportoltunk, és tudjuk, hogy jó nekünk. Egy-két szempontot azért figyelembe kell venni. A választás szabadsága addig nagy, ameddig nem alakulnak ki a 2-es típusú diabétesz szövődményei. Használjuk ezt ki! Később, ha már szövődmények vannak, esetleg hiába sportolnánk már szívesen, vágyva elveszett egészségünk és erőnlétünk visszaszerzésére, a szövődmények már jelentősen leszűkítik lehetőségeinket. Tehát addig őrizzük egészségünket, amíg van! Visszaszerezni sokkal nehezebb, sőt nem is mindig lehetséges.

A legkedvezőbbek az ún. aerob mozgások, de diabéteszes szövődmények hiányában a súlyzós edzés sem ellenjavallt. Ez utóbbi esetében kis súllyal háromszor 8-10 ismétlés javasolt, és az edzés során egyenletesen célszerű megmozgatni minden izomcsoportot.

Szövődmények esetén már nehezebb a helyzet
Súlyos szemészeti szövődmény (retinopathia) esetén a súlyzós edzések és az ütővel végzett sportok ellenjavalltak, mert retinaleválást okozhatnak, de veszélyes lehet a túl intenzív anaerobmozgás is. Legjobb, ha idáig nem jutunk el a betegség során.
Idegrendszeri károsodás esetén a fájdalomérzés főleg a lábon csökken, sőt el is tűnhet. Ilyenkor a lábsérülések észrevétlenül alakulhatnak ki és válhatnak súlyossá. A fájdalomérzés zavara esetén ellenjavallt a futás és a tánc, inkább ússzunk, kerékpározzuk vagy kargyakorlatokat végezzünk. Károsodhat még a szív beidegzése, így nehezítve a szervezet alkalmazkodását a fizikai aktivitáshoz, és csökkenhet a szervezet hőleadása is. Ilyenkor a nagyon intenzív sportjellegű tevékenység nem ajánlott.

Hogyan kezdjünk hozzá a testmozgáshoz?
"Kérdezze meg kezelőorvosát...!". Cukorbetegségben a legtöbb szövődmény lappangva alakul ki, eleinte csak szűrővizsgálattal mutatható ki. Ezért ha biztonságosan akarunk intenzívebb fizikai aktivitást végezni, mint korábban, nem árt, ha beszélünk orvosunkkal. Ő a szemészeti és idegrendszeri szűrések mellett szívünk állapotát is felméri, kibír-e az egy nagyobb sportterhelést. Ez rendszerint terheléses EKG-val (ergometriával) történik, amikor egy futószalagon lépkedünk, vagy egy szobakerékpárt tekerünk, miközben figyelik EKG-n, vérnyomásunk, 
pulzusszámunk változásait.

Ha nem derül ki semmi olyan, amivel további teendő lenne, akkor is kérjük orvosunk segítségét a megfelelő mozgásforma és -intenzitás kiválasztásához. A szemészeti kontroll során érdemes rá is kérdezni, a szemfenéki kép alapján végezhetjük-e választott mozgásformákat.

A mozgásban gazdag életformát mindig fokozatosan kell elkezdeni. Ne akarjunk rögtön maratont futni, elég lesz egy intenzívebb séta is. A terhelést fokozatosan emeljük, hogy szervezetünk hozzá tudjon szokni. Hosszabb kihagyás után ismét alacsonyabb intenzitásról kezdjük újra a munkát.

Cukorbetegeknél a testmozgás megkezdése előtt a vércukorszintre gyakorolt hatást is figyelembe kell venni. A mozgás rendszerint csökkenti a vércukorszintet, mert elősegíti az inzulinhatását: ugyanakkora inzulinhatásra több cukrot tud felvenni az izom a vérből. Ezért a testmozgást megelőző és az azt követő étkezésnél többlet-szénhidrátbevitelre van szükség a sport közbeni alacsony vércukor (hipoglikémia) elkerüléséhez, ha szulfanilureával vagy inzulinnal kezelt személyben egyébként a vércukor a normál tartományban van. Csak diétával vagy csakmetforminnal, illetve acarbose-zal kezelt betegekben nem kell vércukor-leeséstől tartani a mozgás során, így többletétkezésre sincs szükség. Az, hogy egy adott fizikai tevékenységhez egy adott személyben mennyi plusz szénhidrátot kell bevinni, teljesen egyéni. Nincs mese, ki kell tapasztalni. Nagyjából 10-15 százaléknyi többlet-szénhidrát bevitele mellett mérni kell, vagy legalábbis figyelni, nem jelentkeznek-e hipoglikémiára utaló tünetek.

És mindig legyen kéznél szénhidrátcsomag! Előre kiszámoltan 10-15 g-nyi, gyors és lassú felszívódású szénhidrátot tartalmazó étel és/vagy ital legyen nálunk, melyet hipoglikéma esetén elfogyaszthatunk. Ha rendszeresen hasonló intenzitású mozgást végzünk, kellő odafigyeléssel ki tudjuk tapasztalni, hogy mire számíthatunk. Ne felejtsük: az intenzív házimunka, a nagytakarítás, ablakpucolás, favágás is fizikai tevékenység, ugyanúgy kell tekinteni, mintha sportolnánk.
Ha a vércukorérték nagyon magas (15 mmol/l feletti) a sportolás megkezdésekor, az elégteleninzulinhatásra utal, amelyen esetleg a mozgás sem tud már javítani. Azaz hiába mozgunk, nem lefelé, hanem akár esetleg felfelé mozdul el vércukorértékünk. Ilyenkor halasszuk el atestmozgást a cukorháztartás rendezéséig.

2-es típusú cukorbetegségben a rendszeres testmozgás életmentő lehet. Időben, még a szövődmények kialakulása előtt érdemes megkezdeni, és mindennapi életünk részévé tenni.

Forrás: macosz.hu

Állatkerti élmények




Posted by Picasa

2010. szeptember 16., csütörtök

Fincsi

Canon PowerShot SX30 IS - a szuper zoom
A számos kreatív és automata fényképezési móddal rendelkező új fényképezőgép összes funkciója manuálisan is vezérelhető, ami a haladó fotósok számára egyáltalán nem elhanyagolható szempont. A fényképezőgép 14,1 megapixeles érzékelőjének segítségével akár A2 méretnél nagyobb nyomatok is készíthetők. A 24–840 milliméteres kisfilmes tartománynak megfelelő, 35x-ös optikai zoomos objektív óriási gyújtótávolságának köszönhetően a fényképezőgéppel nagy-látószögű képek és extrém teleobjektíves fotók is készíthetők.

Az ilyen nagy zoom tartományú objektívek nagy kihívást jelentenek abban az esetben, ha rossz fényviszonyok mellett vagy állvány használata nélkül a teleobjektív tartományban szeretnének felvételeket készíteni. Ezért a PowerShot SX30 IS-t fejlett optikai képstabilizátorral (IS) látták el, mely 4,5 fokozatban képes kompenzálni a beremegést. Az eltolható rendszer hatékonyan minimalizálja az elmosódást, amikor a felhasználó nagy zoomot használ, vagy ha nem lehet gyors záridőt alkalmazni. A gépben az optikai képstabilizátorhoz hasonlóan az állóképek és videók készítése közben is működő ultrahangos (USM) és lengőtekercses (VCM) motorok biztosítják a gyors, pontos és csendes zoomolást és fókuszálást.

A PowerShot SX 30 IS fényképezőgéppel, a teljes optikai zoomtartomány kihasználásával sztereó hanggal ellátott, 1280x720 pixeles HD videó is rögzíthető. Így a kényelmesen használható kompakt fényképezőgépen azonnal válthatunk a fényképek és a kiváló minőségű videók között. A fókusz és az expozíció a videofelvételek készítése közben választhatóan zárolható vagy állítható, a speciális Dinamikus képstabilizátor mód pedig csökkenti a filmezés közbeni mozgás okozta remegés hatását. Az integrált Smart Auto technológia mozgókép rögzítés közben 21 különböző jelenettípust ismer fel. Annak érdekében, hogy optimális legyen az expozíció, prioritást kapjanak az arcok, és szebben jelenjenek meg a világos színek, automatikusan kiértékeli és kiválasztja a beállításokat. A fényképezőgépet a HDMI-mini porton keresztül HDTV képernyőhöz csatlakoztatva megtekinthetők a felvételek.
A 230 ezer képpontos, 2,7 colos képátlójú, kihajtható PureColor II VA kijelzőnek köszönhetően a felhasználó szokatlan szögből is készíthet felvételeket. A gyors fény funkciónak köszönhetően könnyen megtekinthetők a képek, és, még erős napfényben is egyszerűen a kívánt témára fókuszálhatunk. Az új PowerShot SX30 IS támogatja a nagykapacitású SDHC és SDXC memóriakártyák használatát. Annak érdekében, hogy később a több száz kép között gyorsan megtaláljuk a kedvenceket, még a gépben felcímkézhetjük a képeket, és egy csoportba rendezhetjük azokat. Az intelligens véletlenszerű lejátszás az aktuálisan megjelenített képhez hasonló felvételek lejátszását ajánlja fel, és megkeresi a memóriakártyán tárolt, esetleg már elfelejtett, vagy a sok egyéb felvétel között megbújó fényképeket. A 123x92x108 milliméter méretű, illetve 601 gramm tömegű fényképezőgép listaára 429 dollár (95 ezer forint).

2010. szeptember 7., kedd

A cukorbetegség nevetéssel is kezelhető

Az amerikai Loma Linda Egyetem kutatói új vizsgálatukban kimutatták, hogy a cukorbetegek hagyományos gyógyszeres kezelése mellett alkalmazott "nevetésterápia" előnyös és valóban mérhető élettani változásokat idéz elő a páciensek szervezetében. A csak gyógyszerekkel kezelt és az emellett még humoros videókat is rendszeresen megtekintő csoport tagjai között érzékelhető különbségeket tapasztaltak a stressz, illetve a gyulladásos folyamatok súlyosságát jelző anyagok, valamint a "jó" koleszterin vérben mérhető koncentrációjában.

Új eredmény az agy, az érzelmek és a betegségek kialakulásának kapcsolatáról
Az agy, a test és a lélek közötti kapcsolat már nagyjából húsz éve képezi a tudományos igényű kutatások tárgyát: a pszichoneuroimmunológiának is nevezett területen számos olyan eredmény született az első ilyen irányú vizsgálatok megkezdése óta, amely alátámasztja az agyműködés és a szervezetben zajló életfolyamatok szoros kapcsolatát

A feltevés, amely szerint a szociális tényezőknek is értékelhető szerep jut az egészség megőrzésében és a különféle betegségek megelőzésében, egy laikus beteg tapasztalatai nyomán került be a tudományos köztudatba: Norman Cousinsnál, aki az 1970-es években egy népszerű magazin szerkesztőjeként tevékenykedett, orvosai autoimmun betegséget diagnosztizáltak. Cousins feltételezte, hogy ha a mindennapi stressz képes rontani az állapotát, akkor a pozitív érzelmek ennek az ellenkezőjét eredményezhetik, vagyis betegsége a vidámság hatására javulni fog. Kezelőorvosával egyeztetve vicces kisfilmek, például kandikamerás felvételek rendszeres nézésébe kezdett, majd nem sokkal később azt tapasztalta, hogy állapota valóban jelentős javuláson ment keresztül. Cousins ezt követően cikket is írt a New England Journal of Medicine című folyóiratba, majd ugyanazzal a címmel egy könyvet is megjelentett az általa tapasztaltakról: a könyv hamar bestsellerré vált, emellett egy újfajta tudományterület megalapításához is vezetett, amely egységesen próbálja vizsgálni az érzelmek, az életfolyamatok és a betegségek kialakulásának összefüggéseit (az amerikai Nemzeti Egészség Intézetek klinikai központja, amely a világ legnagyobb kutatókórháza, 2007-ben például már önálló integratív medicina konzultációs egységet is nyitott).

Hagyományos gyógyszerek és nevetés a cukorbetegség kezelésében
Dr. Lee Berk immunológus Stanley Tan endokrinológussal és cukorbetegség-specialistával együttműködve próbálta meg kideríteni, hogy a cukorbetegek kezelésében is érvényesíthetőek-e a pozitív érzelmek egészségre gyakorolt jótékony hatásai, vagy pedig a feltételezett hatás mégsem támasztható alá tudományos adatokkal. A The FASEB Journal online változatában közölt kivonat és az Amerikai Élettani Társaság legutóbbi konferenciáján bemutatott eredményeik szerint a nevetés a nagy kockázatú cukorbetegek csoportjában is sikerrel alkalmazható a hagyományos gyógyszeres terápia kiegészítéseként: a kutatók húsz olyan cukorbeteget választottak ki a vizsgálathoz, akiknél a diabétesz kisérőjeként magasvérnyomás és a vérzsírok túlzottan magas szintje is jelen volt (az utóbbi jelenséget orvosi szakkifejezéssel hiperlipidémiának is nevezik, ami a "rossz"koleszterinként ismert LDL - alacsony sűrűségű lipoprotein - és a trigliceridek normál érték feletti szintjére vonatkozik; ez az egyik fő kockázati tényező az érelmeszesedés és a szívbetegségek kialakulása szempontjából).

A kutatók két csoportra osztották a betegeket: a kontrollcsoportba sorolt páciensek az egyébként is szedett gyógyszereik mellé nem kaptak semmilyen kiegészítő kezelést, a "nevető" csoport tagjai viszont rendszeresen néztek félórás humoros filmeket és előadásokat, amelyeket maguk választhattak ki (a hagyományos gyógyszeres kezelésbe egyaránt beletartoztak a cukorbetegség, a magasvérnyomás és a hiperlipidémia elleni szerek). A kutatók tizenkét hónapon keresztül követték nyomon a két csoport tagjainak egészségi állapotát: az ellenőrző vizsgálatok során meghatározták egyrészt a vér stresszhormonjainak (epinefrin és norepinefrin, az előbbi vegyület adrenalinként is ismert) koncentrációját, a "jó" koleszterinként számon tartott HDL (magas sűrűségű lipoprotein), valamint a szervezetben zajló gyulladásos folyamatok súlyosságát jelző vegyületek szintjét. A gyulladások biológiai jelzőanyagai közé tartoznak a TNF-alfa, a TNF-gamma és az IL-6 elnevezésű citokinek, amelyek a már említett vérzsírok mellett szintén felgyorsíthatják az érelmeszesedés folyamatát. A felsorolt anyagokon kívül egy további vegyületcsoport, az úgynevezett C-reaktív fehérjék (CRP) egyik típusának vérben mérhető szintjét is megmérték, ezek ugyanis szintén utalhatnak a szervezetben jelenlévő gyulladásokra és a szívbetegség jelenlétére.

Csökkent a stresszt és a gyulladást jelző anyagok koncentrációja, nőtt a "jó" koleszterinmennyisége
A tanulmány eredményei azt mutatták, hogy a humoros tartalmakat néző csoport tagjainál már a második hónap végére is alacsonyabb koncentrációban voltak jelen a stresszhormonok, mint a kontrollcsoport tagjainál. A sokat nevető betegeknél - ugyanebben az időszakban - a gyulladást jelző vegyületek is kisebb mennyiségben voltak jelen, a "jó" koleszterin mennyisége viszont magasabb volt a vérükben. (A HDL-t azért nevezik jó koleszterinnek, mert képes arra, hogy az erekből és a szövetekből eltávolítsa a feleslegben lerakódott "rossz" koleszterint, vagyis az LDL-t. Az utóbbi vegyület az érfalakon lerakódva érszűkületet okoz, mely a véralvadás veszélyének fokozódásával növeli a szívroham és az agyvérzés kockázatát.) Az év végén azt tapasztalták a kutatók, hogy a nevető csoportban jelentősen - 26 százalékkal - nőtt a HDL-koleszterin szintje, a kontrollcsoport tagjainál viszont ugyanez az emelkedés csak 3 százalékos volt. A gyulladásra utaló C-reaktív fehérjék ezen kívül 66 százalékos csökkenést mutattak a vidám betegeknél, a csak gyógyszeresen kezelt pácienseknél azonban mindössze 26 százalékkal lett kisebb a CRP-koncentráció a vizsgálat kezdetén mért értékekhez viszonyítva - olvasható a tanulmány összefoglalójában.

"Eredményeink arra utalnak, hogy a jóízű nevetés kiegészítő terápiaként hatékonyan csökkentheti a stresszt és a gyulladásos folyamatok intenzitását a magas vérnyomással és magas vérzsírszintekkel küzdő cukorbetegek kezelése során. A védő hatású koleszterinszintje is nőtt, ami szintén nagyon előnyös, hiszen ezáltal csökkenthető a betegek későbbi szövődményként kialakuló szívbetegségeinek és az esetlegesen halálos kimenetelű infarktusainak kockázata" - írják a szerzők. A kutatócsoport a jövőben további, szélesebb körű vizsgálatok elvégzését is tervezi az eredmények pontosabb élettani magyarázatainak kiderítésére.

Forrás: MaCOSz
Enhanced by Zemanta

2010. szeptember 2., csütörtök

Ubuntu póló és Linux tanga

Mindkettő megrendelhető a PingvinBoltban

Tudtad?

Ha házias ízekre vágyik keresse fel a Palacsintáskirály palacsintázó és lángossütőt!
Kemence, Bem utca 38.
Tel: 06-70/424-7172
Email: palacsintas@kiraly.pk